I want to ride my bicycle, I want to ride my bike - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu I want to ride my bicycle, I want to ride my bike - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

I want to ride my bicycle, I want to ride my bike

Door: Wilbert

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

04 Januari 2014 | Thailand, Bangkok

Voor we overgaan tot het verslag van vandaag een huishoudelijke mededeling. Voor de mensen die mee schrijven, pak even pen en papier. We vertrekken morgen naar Kanchanaburi (ipv vandaag) en verblijven daar 3 dagen. Aan het einde van dag drie keren we terug naar Bangkok om een nachtje te slapen in het GuestHouse waar we nu ook verblijven. Daarna vertrekken we met de bus richting Chiang Mai en gaan dus nog niet naar Koh Tao. Hoe we vanaf Chiang Mai verder gaan reizen laten we jullie natuurlijk weer langs deze weg weten.

Dan het verslag van vandaag. Er stond een oer-Hollandse dag op het programma. We gingen namelijk fietsen! En zelfs nog via een Nederlands bedrijf ook. Het enige wat nog ontbrak was een schaaltje bitterballen en een frikadel speciaal.

Na een kort voorstelrondje van de groep aan elkaar konden we onze fiets uitzoeken en gingen we met onze gids, Chaaaaaaaa (zoveel a's sprak ze ongeveer zelf uit), van start. Bangkok kenmerkt zich door drukke, overvolle straten en daar fietsen is behoorlijk onveilig. Dit hebben we bij de start van de tocht ook maar kort gedaan.

Al snel verdwenen we in smalle steegjes, kronkelweggetjes en achterafstraatjes. Daar leer je Bangkok letterlijk van een andere kant kennen. Kinderen willen high-fives geven, volwassenen groeten je buitengewoon vriendelijk en het enige wat ze daarvoor terug verwachten is een zelfde vriendelijke groet. Dus zo geschiedde.

Na deze rondleiding door, wat voor mijn beeldvorming, een van de sloppenwijken van Bangkok is gingen we daadwerkelijk naar een van deze sloppenwijken. We fietsten over een vervallen houten bruggetje en kwamen terecht onder de snelweg richting Bangkok. Daar stonden allerlei soorten houten platen tegen elkaar aan geknutseld, met hier en daar een deurtje of een raamkozijntje. En het bizarre daaraan was, dat iedere eigenaar beschikte over minimaal twee auto's. Een om naar het werk te gaan en een om familie mee op te zoeken op het Thaise platteland.

Deze mensen maken bewust de keuze om hun geld te investeren in vervoer en familie. Sommigen doen dit beter dan anderen, maar het was echt een grote armoedzaaierij. En een grote puinhoop.

Na dit indrukwekkende beeld fietsten we door en kwamen we bij een piertje uit. Bangkok heeft ongeveer 812 piertjes van waar je met een longtailboot naar de overkant van de rivier kunt varen. Zo ook wij. Fietsen aan boord gegooid en daarna overgevaren. Aan de overkant stond ons een heel ander straatbeeld te wachten.

Betonnen platen van ongeveer 60cm breed die achter elkaar gelegd waren op peilers. Het was eigenlijk een grote steiger door de jungle. Het is eigenlijk vrij lastig uit te leggen dus wellicht dat een fotootje wat meer duidelijk maakt. Halverwege de tocht door dit junglepad hadden we een stop zodat we een koude versnapering konden nuttigen. Daar vertelde een van onze reisgenoten plotsklaps dat hij een acteur was en dat hij toch redelijk bekend was in Denemarken.

Dus wij wat verder vragen waar hij bekend van was, dus hij noemde wat series op waarvan Borgen mij wel bekend in de oren klonk. Hij vertelde ook dat hij één aflevering in Tatort had meegedaan, als de 'bad-guy'. Daarop zei zelfs een van zijn vrienden; “you're shitting me!”. Dus al snel namen we het verhaal met een flesje jozo-zout. In het hostel aangekomen toch maar even gezocht op google en imdb, blijkt de man geen woord te hebben gelogen. Voor de check-check-dubbelcheck ook nog aan wat Denen in ons hostel gevraagd en zij zeiden meteen: “That is Peter Mygind...” Dus zoek hem op via IMDB en vergelijk hem maar met de foto.

Na deze ontdekking gingen we verder met onze ontdekkinstocht door de jungle. Of eigenlijk was hij al op zijn einde. Na een minuutje of vijf fietsen kwamen we terug bij de waterkant en staken we de rivier weer over. En toen begon eigenlijk pas echt het avontuur.

In de eerste vier dagen van dit jaar zijn in Bangkok al 312 mensen dodelijk gewond geraakt bij een verkeersongeval. Dit zijn veelal fietsers, motor- en brommerrijders. En wat doen wij moet onze fiets? Gewoon de Expressway op, om Bangkok in te kunnen rijden. Stel je voor dat bij Tilburg-Noord het viaduct overfietst en gewoon de weg volgt richting Loon op Zand, Kaatsheuvel en uiteindelijk Waalwijk... En daar fietsten wij dus tussen. Ook hier weer een fotootje ter verduidelijking.

Al met al was het weer een enerverende dag en kunnen we met rechtzeggen dat we iets aan onze conditie hebben gedaan na deze 18 kilometer durende fietstocht. Morgen vertrekken we dus richting Kanchanaburi waar we de eerste nacht nog gewoon in een hostel slapen. De tweede nacht slapen we ergens midden in de wildernis dus zal het contact wat minder worden.

Maar niet getreurd, ook daarvan zullen we een verslag posten, zij het dan wat later!

Groetjes Wilbert en Claricia!

PS; mannen van Agathos 1, het is hier nu 21.15 maar jullie beginnen zo aan die oefengame! Succes boys!!

PS2; Yorick, nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag!!

• 04 Januari 2014 - 17:03

Ilona:

Klinkt allemaal weer erg spannend........leuk om te lezen.
    Hier ook nog spannend bij de heren net in het derde kwart....37-41. Dames daarentegen........

Liefs

• 04 Januari 2014 - 19:46

Oma Verheij:

Wat een belevenissen,de foto op de beton platen is duidelijk, maar het is mij een raadsel hoe je die foto maakt zonder in de jungle terecht te komen,heeft Wilbert die gemaakt?? Of zit er een aapje op een stokje die dat klusje klaart? Een heel goed weekend toegewenst en probeer je armen en benen heel te houden
    Liefs Opa en Oma .

• 04 Januari 2014 - 20:58

Dirk & Seerung:

Hoi
    Klinkt goed.
    Kanchanaburi, War memorial is indrukwekkend.
    TigerKingdom beetje aan het eind van de dag doen. Dan worden de tijgers uit de cave naar hun hokken gebracht. Met een beetje mazzel kan je nog vlak bij een jong zijn wat ze de fles geven. Wij konden ook nog in de kooi temidden van de tijgers het voeren gadeslaan, maar dat vonden we net ff te prijzig. Trek bij de tijgers geen geel of oranje aan want dan moet je eerst een ander shirt kopen voordat je naar binnen mag.
    Veel plezier daar.

Ps, ik heb uit betrouwbare bron dat het in Chiang Mai vrij fris/koud is.

gr D&S

• 04 Januari 2014 - 21:07

Kam:

We hebben je gemist bij de oefengame .....2 puntjes gewonnen na OT .....

• 04 Januari 2014 - 21:42

Robert:

Dacht dat je niet kon trainen Boons voor in juni.... Maar je hebt in 2014 al meer km gemaakt dan ik ;)
    Erg gaaf allemaal kijk weer uit naar t volgende verslag!

Have fun!

• 05 Januari 2014 - 19:15

Leo :

Dus als ik het goed begrijp kun jij daar zo voor jezelf beginnen:
    BOONS croquettes and patties.
    En de Fietsen allemaal Made in Taiwan zeker :-)
    Ik zie het op de foto aan je gezicht dat het niet echt veilig is, en dan ook nog een selfie
    maken van jullie beiden.
    Maar zie ook dat jullie stralen van plezier en dat is het belangrijkste.
    Inderdaad wat een bende zeg bij die hutjes, met mooie Toyota’s e.d. voor de deur.
    En dan heb jij je mooie Opeltje moeten verkopen om dit te gaan bekijken :-)
    Ik heb de acteur gezien met een baardje had ie toen in de serie .
    Zo te zien wel een leuk op gemaakt bedje dat heb je in Tilburg weer niet.
    Nou lieve kids geniet er verder van , we volgen het op de letter nauwkeurig.

LeJo