River Kwai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu River Kwai - Reisverslag uit Kanchanaburi, Thailand van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

River Kwai

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

05 Januari 2014 | Thailand, Kanchanaburi

Ha iedereen,

Allereerst wil ik mijn zwager van harte feliciteren met zijn 26e verjaardag. Altijd leuk om een paar maandjes een leeftijdsgenootje in de familie te hebben toch?

Vannacht weer een poging gedaan om 8uur te slapen, maar ook deze keer is dat absoluut niet gelukt. Ik heb er eens over nagedacht en waarschijnlijk is het een combinatie van factoren. Allereerst de hitte, ten tweede de enorme 'fan' die op ons bed gericht staat om het alsnog iets te koelen. En dan komt daar een nog steeds aanwezige jetlag (met bijbehorende middagdutjes) bij. Maar uiteindelijk denk ik dat het komt doordat we in onze lakenzak moeten slapen. Het guesthouse waar we in verbleven is echt netjes, maar we moeten onder een deken slapen die echt te vies is om aan te pakken. En een deken slaapt sowieso niet fijn. Maar die lakenzak dus, ik slaap het liefst op mn buik, met 1 been opgetrokken, maar dat is dus niet mogelijk in dat ding. Wilbert daarentegen slaapt prima, ondanks mijn gewiebel. Maar goed, metet de hoop op een heerlijk bedje verlieten we dus ook het guesthouse richting Kanchanaburi.

De trip waar Wilbert al eerder over vertelde hebben bij het reisbureautje wat in het guesthouse zit geboekt en voor mij was het nog niet helemaal duidelijk hoe, wat en waar.

We werden om 9 uur opgehaald door een busje, die ons weer afzette bij een ander busje, die vervolgens weer mensen ophaalde, waar er ook weer een aantal ergens anders afgezet moest worden. Na een uur gingen we dan toch op weg en onze chauf had er zin in. Binnen anderhalf uur waren we er; River Kwai Bridge Resort. Dit resort stond beschreven in onze Rough Guide en ik was in de zevende hemel. Een prachtig resort, lekker bed, en een goed uitzicht!! De onvangst was een drama en we kregen daarna ook nog te horen dat we naar een andere hotel moesten. Maar dat wilde ik helemaal niet!! Daar gingen mijn dromen op een lekker bed en een nacht slaap.

Een paar meter verderop bleek onze verblijfplaats te zitten en toen werd ik weer helemaal gelukkig. Het heet hier 'Good Times Resort' en zo is het ook. Een bed van 2 bij 2, een ligbad, uitzicht op de rivier, zwembad, airco etc etc. Ontvangst was ontzettend warm en iedereen sprak engels.

Zo genoeg over mijn nachtrust, want ik mag natuurlijk absoluut niet klagen ;)

Na een half uurtje chillen hebben we heerlijk aan de rivier geluncht en daarna gingen we weer een fietstochtje doen. Deze bleek iets serieuzer met helm en mountainbike (was ik niet op voorbereid), maar een stukje fietsen is altijd leuk.

Nu een stukje geschiedenis; ook ik had wel gehoord over 'the bridge over river Kwai', maar meer omdat er een boek en een film zijn gemaakt, echter de film is opgenomen in Sri Lanka.
Kort na december 1941 begon Japan zich zorgen te maken over zijn bevoorrading tussen Singapore en de grens bij Birma. Het bijna ondoordringbare dal van de rivier de Kwai werd uigekozen voor een spoorlijn met een afstand van 415 km. Bij het bouwen van de spoorlijn zijn in totaal 16.000 krijgsgevangen en 100.000 dwangarbeiders omgekomen.
Nou meer ga ik er niet over vertellen, dat moet je zelf maar even googlen.

Vandaag een deel daarvan gezien, waaronder de brug zelf. Niet heel indrukwekkend, omdat het er vol staat met kraampjes en overal lopen toeristen. Wel mooi om te zien dat een deel van het spoor er nog loopt en er nog steeds een trein rijdt.

Daarna een stuk verder naar de Khao Poon Cave, welke gebruikt werd voor de opslag van medicijnen en dynamiet. Grappig om te zien hoe klein die mensen ook moeten zijn geweest, want ik kon er amper lopen.

Als afsluiting naar een begraafplaats geweest, waar 1750 overledenen die in het ziekenhuis van Chungkai zijn gestorven, liggen. Waaronder ook 300 Nederlanders. Was wel indrukwekkend om te zien. Meer dan de brug zelf wat mij betreft.

Vandaag ook de planning voor aankomende twee dagen gekregen, houd je vast; Sai Yok Noi Waterfall, Hellfire Pass memorial museum, Hot Water Spring, Nong Bang Village, 4x4 drive, 5 hour trekking en als afsluiting een Thai Cooking Course. Dat was dag 1! Daarna slapen we in een bamboehut, zonder electriciteit (en in lakenzak waarschijnlijk). Dag twee gaan\eerst twee uur lopen, daarna gaan we Olifanten wassen (ik hoop niet rijden), raften, daarna lunchen en dan met de trein een stukje van de Death Railway rijden.

Dan weer terug naar Bangkok, waarna we door gaan naar Chiang Mai (dan is het 31 graden overdag gelukkig :D) Dus het advies van OD's betrouwbare bron maar in de wind slaan ;) Verder helaas niet naar het Tiger Kingdom. Ben benieuwd welk museum jij bedoelt trouwens Dirk. Wij gaan nu dus naar het Hellfire Pass memorial, volgens onze Rough Guide het meest indrukwekkend en duidelijk verteld wat er tijdens de oorlog is gebeurt. We horen het wel.

Groet en Liefs Wilbert en Claricia

  • 05 Januari 2014 - 15:11

    Kam:

    Mooi stuk weer erg leuk om te lezen .....

  • 05 Januari 2014 - 15:33

    Suus:

    Hoi Wilbert en Claries,
    Erg leuk om jullie verhalen te lezen!!! Geniet weer van de komende (best wel volle :) dagen!
    X Suus

  • 05 Januari 2014 - 17:12

    Lars:

    Haha bedankt schoonzussie!

  • 05 Januari 2014 - 19:30

    Opa Verheij:

    Beste vakantiegangers,
    Jullie reisverslagen met veel interesse gelezen en begrepen dat jullie in die paar dagen al een hele hoop hebben gezien. De foto`s zijn heel mooi en geniet maar van je wereldreis. Hier is alles goed en we hebben prima Hollands weer. Ook het slapen levert hier geen enkel probleem op, al ontbreekt hier de lakenzak. We blijven jullie volgen op je reis en zien weer uit naar het volgend verslag.
    Wilbert en Claricia, een goede verdere reis en de groeten van Oma en Opa Verheij

  • 05 Januari 2014 - 19:48

    Leo:

    Ik ga het vanavond eens uitproberen op de buik een been omhoog
    Jullie zullen in veel verschillende bedjes slapen denk ik zo, alleen de camper straks zal wel lekker zijn 14 dagen een eigen bedje,

    De trip waar Wilbert al eerder over vertelde.........Ach onverwachte dingen kan soms wel leuk zijn toch?

    Dat van dat lekkere hotel bij River Kwai Bridge Resort, Ach dat was dus een brug te ver, van die andere film :-)

    Maar ik lees dat alles goed is gekomen enkele meters verderop, TOP !

    En wat je nachtrust betreft, willen we niet weten wat je s’ nachts allemaal uitspookt hahaha


    'the bridge over river Kwai', Ik heb de film verschillende keren gezien met William Holden.

    Moest je niet fluiten toen je erop liep.

    Zulke begraafplaatsen blijven je emotioneren denk ik.

    Nou zo te lezen zitten jullie niet stil de komende twee dagen, dat word wel een paar kantjes schrijven straks.
    En olifanten wassen ? Wilbert zeker de bovenkant en jij de onderkant.
    Omdat ie groter is hoor dat bedoel ik ermee.

    Nou wij reizen mee zo in al de verhalen die jullie ons sturen, leuk om ze te lezen.

  • 05 Januari 2014 - 21:30

    Nienke En Tommy:

    Hallo!!
    We lezen al jullie verhalen!! Geweldig!!
    Geniet er van!!
    Dikke kus!!

  • 05 Januari 2014 - 21:40

    Rinus En Henny:

    Super om jullie reisverslagen te kunnen lezen. We reizen zo gezellig met jullie mee. We blijven jullie volgen. Doe voorzichtig, pas goed op! Geniet van deze geweldige ervaring! Groetjes uit Tollebeek, Rinus & Henny

  • 05 Januari 2014 - 22:36

    Pap:

    Weer een stukje geschiedenis.
    Stuur jet nu maar eens weg. Dat "mens"hoeft niet altijd bij jullie in bed te "liggen".
    Liefs pap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilbert en Claricia

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 229
Totaal aantal bezoekers 101010

Voorgaande reizen:

11 September 2017 - 01 Oktober 2017

Honeymoon

01 Januari 2014 - 02 April 2014

Backpack-semi-wereldreis

13 April 2011 - 27 April 2011

Curacao

21 Januari 2008 - 08 Juli 2008

South Africa

Landen bezocht: