Warm welkom - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu Warm welkom - Reisverslag uit Akaroa, Nieuw Zeeland van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

Warm welkom

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

01 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Akaroa

Inmiddels zijn we in Nieuw-Zeeland aangekomen en geinstalleerd in onze 'camper'. Het ging alleen niet helemaal zonder slag of stoot. Maar als dit t ergste zou zijn wat we tijdens onze reis moeten doorstaan, mogen we ons gelukkig prijzen..

De eerste vlucht van Singapore naar Sydney ging prima. We vlogen deze keer met Qantas in plaats van met Emirates, maar dat was ook echt prima. De nieuwste films op de schermpjes voor ons en voldoende beenruimte (helemaal vergeleken met die vluchten van Air Asia, waar Wilbert zn benen haast in zn nek zaten). Misschien omdat de films te leuk waren, maar misschien ook wel omdat we gewoon geen fijn plekje konden vinden hadden we allebei de hele vlucht niet geslapen. Redelijk brak kwamen we dus in Sydney aan en de overstaptijd was 4 uur. Eerst maar geprobeerd om een spelletje te doen, maar als je zo moe bent ga je gekke dingen doen (wel gewonnen). Daarna rondje gelopen en een lekkere bank opgezocht. Ik heb daar liggen dutten en Wilbert is een boek gaan lezen. Inmiddels was onze vlucht een uur vertraagd, dus werd het een iets langer dutje. Later bleek de vlucht nog een uur vertraging te hebben, dus hebben we nog iets langer gewacht. Ik was er wel redelijk klaar mee.

Tweede vlucht ven kunnen dutten, maar toen werd de lunch al geserveerd (we hebben die nacht gedineerd, ontbeten en gelunchd), maar weer filmpje aangezet en deze keer was t maar een korte vlucht.

Eenmaal aangekomen op Christchurch, kwamen we er achter dat we onze camper vanaf 1 maart hadden geboekt en niet voor 28 februari. Eerste offerte was inderdaad vanaf 1 maart, maar in al het mailcontact stond 28 februari. Hadden natuurlijk alles zelf moeten dubbelchecken, maar balen was het wel. We probeerde te bellen naar de maatschappij, of we niet die nacht de camper al konden gebruiken, helaas gaan zij om 16.30 al dicht, niemand te bereiken. Toen kwam er een Australisch stel die wel voor die dag een camper hadden geboekt, maar ook zij kregen geen gehoor. Op het vliegveld werden we door het informatiecentrum ontzettend goed geholpen en ze deden wat ze konden, maar helaas, dat werd een hotel. Wilbert had ondertussen al geprobeerd om via internet iets te boeken, maar die zei al dat alles vol zat. Dat bleek helaas ook het geval.

Na de aardbeving 2 jaar terug zijn er nog lang niet genoeg hotel herbouwd en er was ook een bloemenfestival in de stad. Het enige hotel wat beschikbaarheid had was redelijk duur en in totaal heeft het nachtje daar incl taxi ons $195 gekost. Even slikken was dat wel, maar het Australisch koppel had hetzelfde en hadden natuurlijk ook voor die dag al hun camper betaald, wij nog niet. In de taxi zat nog een vrouw die haar vlucht had gemist en zij moest een nieuw ticket kopen voor $800 en dezelfde kamerprijs betalen. We hadden het uiteindelijk zo slecht nog niet!
De kamer was wel ontzettend fijn en na een diner zijn we met een kopje thee het bed in gedoken, want koud is het hier wel!

Vanochtend meteen onze camper opgehaald en wat een leukertje is het toch. Het lijkt een beetje op onze Nissan Urvan bus van vroeger, alleen dan met een bank en een keukentje er in. Het stelt allemaal niet veel voor, maar op iedere camping heb je goede kookfaciliteiten en kun je afwassen. Wij zijn er helemaal blij mee!

Meteen vertrokken richting Akaroa, omdat we eigenlijk van iedereen wel hoorde dat Christchurch verder niet zo boeiend is. De rit was heerlijk, het linksrijden ging goed en dankzij navigatie was de camping meteen gevonden. Bovenop een berg, met uitzicht op de baai. Onze eerste lunch in de camper klaargemaakt en toen het stadje in.

Het was 'maar' 500m richting de stad vanaf de camping, maar alles was stijl naar beneden. We grapten nog naar elkaar dat het maar goed is dat we dat wisten, zodat we niet teveel zouden kopen als we weer naar boven moesten. We wilden vandaag onze 3e poging doen om dolfijnen te zien, hier is het zo goed als gegarandeerd, omdat er eigenlijk altijd wel dolfijnen rond de baai zijn.

Op Borneo was het gewoon het seizoen nog niet, dus vandaar deze poging. Eenmaal beneden de boot van 15.15 geboekt en tot die tijd gewacht in een koffiebarretje. Helaas bleek het geluk niet aan onze zijde, want door de harde wind kon de boot niet gaan. Grom! En omdat we morgen graag naar Dunedin willen vertrekken, gaat dat morgen niet meer lukken. We doen het Zuidereiland in een redelijke sneltreinvaart, omdat we op een bepaalde datum in Nelson willen zijn, om Werner en Lenie te ontmoeten. In Kaikura krijgen we vast nog wel een mogelijkheid om dolfijnen te zien, dus we gaan er gewoon maar van uit dat 4x scheepsrecht is?

Halverwege de terugweg kwamen we een supermarkt tegen, dus daar de basisinkopen gedaan. Pasta, rijst, brood, beleg, bier etc etc. Eenmaal onderaan de klim die we weer terug moesten maken, herinnerde we ons de eerdere uitspraak om niet te veel te kopen. Toen kwam er een oude Ford aan en die bood ons gelijk een lift aan. Verbleef ook op dezelfde camping, dus op een frotje de laatste kilometer gereden. Wat ontzettend aardig!

En zo is onze eerste kennismaking met Nieuw-Zeeland. Vertraging, maar goed opgevangen op het vliegveld. Slechte service bij de camperverhuurder, maar super campertje. Geen dolfijnen, maar wel een spontane lift naar boven.

In het zonnetje, maar met onze nieuw gekochte vesten, genieten van onze eerste echte dag hier. Dit worden 4 superweken!

Liefs Wilbert en Claricia

ps. internet is hier bijna allemaal betaald, dus foto's zal niet altijd lukken. Ook whatsapp en mail zal iets minder bijgehouden worden, maar over een paar weekjes zijn we al weer terug, dus geen paniek.
Voor onze vrienden uit Brabant, alaaaaf!

• 01 Maart 2014 - 07:08

Werner:

Hoi, en welkom in Nieuw-Zeeland ja het links rijden is vreemd maar dat went wel doe voorzichtig in Akaroa moet je zeker de boot tocht doen dat hebben wij ook gedaan op de blauwe steiger in het centrum we hebben alle vissen dolfijnen en zeeleeuwen gezien echt leuk hoe is daar het weer wij zijn nu bij de Franz Joseph clacier het weer is prima zelfs warm. Hou ons op de hoogte en we zien elkaar in Nelson ( Mapua)
    Grtz

• 01 Maart 2014 - 09:26

Leo:

Yaaah eindelijk mijn ding met de camper, wat een leuk karretje zeg, valt wel op met die kleurige bloemen.
    Nou dat worden hele leuke dagen denk ik zo. Gelukkig rijden ze allemaal links dat scheelt een hoop narigheid hahaha. Alleen het rijden door zo'n mooi land is al fijn.
    Geniet met volle teugen van dit nieuwe avontuur lekker weg met je eigen huisje bij je.

Martin vliegt vandaag voor een week naar Singapore voor zijn werk, had leuk gewest als je die nog op het vliegveld getroffen zou hebben :-).

Liefs KLM :-) ook een maatschappij :-))))

• 01 Maart 2014 - 09:34

Suus:

Vette camper, haha! Enneh dat uitzicht is ook helemaal niet verkeerd zeg..Mooi!

Morgen carnaval in Tilburg, Claries.. Ik zal een paar biertjes op jullie drinken en een lekker 'diner' nemen bij de Mac ;)

Geniet van Nieuw-Zeeland!!!

XX

• 01 Maart 2014 - 11:49

Opa Verheij:

Beste vakantiegangers, even een berichtje vanuit het kikkerlandje. We volgen jullie nog steeds van het ene werelddeel naar het andere en genieten mee van al jullie avonturen en reis vertragingen. Wat een leuke camper hebben jullie nu met al die mooie versieringen er op. Wel makkelijk, als je er een kras in rijdt, je belt even met Leo en die plakt er gewoon digitaal een bloemetje bij op en het euvel is verholpen. Jullie kunnen alvast weer gaan wennen aan het leven hier, zelf je inkopen doen en weer wat zien te koken of braden. Komt de opleiding van de hotelschool goed van pas. Wel fijn dat je alles nu bij de hand hebt en je eigen tempo kan bepalen. Hier gaat alles zijn oude gangetje met nog steeds een winter zonder vorst en een echtgenote die goed voor alles zorgt. Wat moet je nog meer op onze leeftijd. Wel zien we er naar uit dat jullie weer terugkomen naar ons werelddeel maar geniet nog maar enkele weken en dan horen en zien we later wel de reis in Nieuw Zeeland.
    Groetjes van Oma en Opa

• 02 Maart 2014 - 22:26

Pap:

ik duik liever met een warme kruik in bed, dan met een kopje thee. wat een super romantisch busje hebben jullie. en dan dat uitzicht. zo wil je iedere morgen wel wakker worden.
    liefs pap