Normen en Waarden - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu Normen en Waarden - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

Normen en Waarden

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

06 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Verder ben ik vandaag weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik in Zuid Afrika zit. Met de Zuid Afrikaanse waarden en normen..
Tussen mijn manager en mij liep het door bepaalde omstandigheden niet helemaal zoals het eerst liep. Geen grote problemen ofzo, maar erg gezellig was het niet meer. Vandaag is die bom bij mij gebarsten en ben ik naar Karlijn gegaan. Goed gesprek met haar gehad, dus dat was eigenlijk wel heel erg fijn. Zij adviseerde mij ook om even met mijn manager te gaan praten, dus dat heb ik net ook gedaan.
Het probleem was een beetje dat mijn manager vond dat ik te veel attitude kreeg. Ik kwam tegen hem in opstand en maakte opmerkingen over zijn manier van werken. Mijn manager zei dat er nog nooit iemand in zijn hele carrière als financal controler zo tegen hem gesproken heeft..
Het is zo frustrerend dat als ik iets probeer duidelijk te maken en mijn stem daarin iets verhef en tijdens het zoeken naar woorden de uitkies. Dat men dat dus compleet anders begrijpt. Mijn manager is een Indier, dus bij hem is engels ook niet de moedertaal. Ook is het niet normaal dat je in opstand komt tegen je manager (en zeker niet tegen je gekleurde manager, want dan ben je een racist), je hebt daar respect voor en je respecteert ook de manier hoe hij werkt.
Het is absoluut niet zo dat ik geen respect voor hem heb, maar respect is hier zo anders dan in Nederland. Respect dwing je hier niet af, dat heb je al, totdat je het verpest.
Het is daarom ook dat ik gewoon een beetje in moest dimmen en eventueel naar een andere afdeling moest gaan voor de 5 weken dat ik hier nog ben. Ik heb er goed over nagedacht, maar tijden het gesprek met mijn manager heb ik besloten om dat niet te doen. Het is nog maar erg kort en hij kan mijn hulp nog even goed gebruiken..
Ik heb vandaag ook vrij van hem gekregen, dus dat was dan wel weer heel lief..

Het is een beetje rommelig verhaal geworden, maar dit is dus ook een dag uit het leven van Claricia in Afrika.
Normen en Waarden zijn hier anders, je hebt gewoon respect voor alle mensen die ouder en/of wijzer zijn, of dat nou terecht is of niet. En daar heb je je maar bij neer te leggen..

• 06 Mei 2008 - 15:19

Jos:

hai meis, ja zo was dat hier vroeger ook.of het nu beter is? het is maar hoe je het bekijkt. wees wijs het is nog 5 weken. pas goed op jezelf. baie vreugd en ons praat weer. groetjOs

• 06 Mei 2008 - 20:23

Dik & Esther:

tja, 't valt soms ook niet mee. Hoe uit je je zonder iemand te kwetsen maar je wilt het toch gezegd hebben, niet waar. Hou je haaks, geniet ook nog van deze laatste weken.

Liefs, Dik, Esther en Martin

• 07 Mei 2008 - 14:49

Gerwin En Marianne:

Hai Claricia,

Een tijdje niets van ons laten horen, maar we zijn weer helemaal bijgelezen. Het blijft spannend en leuk en zoals je hierboven verteld, helaas af en toe ook wat minder leuk.
    Maar jij slaat je er wel doorheen. Nog eventjes werken en dan gezellig samen met je vriendje op stap. Hij heeft ons al helemaal op de hoogte gebracht van de reisplannen.
    Lekker genieten, want de tijd vliegt!

Groeten,
    Gerwin en Marianne

• 07 Mei 2008 - 15:46

Kees & Clara:

He meiske, ik had je gister al ff op msn dus begreep wel dat het niet helemaal lekker ging. Het is denk wel goed van je om de laatste weken bij hem vol te maken en niet voor de problemen weg te lopen. Zo kenne we je tenminste. Verder begrijp ik als geen ander wat je bedoelt. Het is zo moeilijk, maar geloof me het zal niet de laatste keer zijn dat je tegen dit soort dingen aan loopt in je leventje. Weer een ervaring rijker. Hou je haaks de laatste weken en tot gauw.
    Veel liefs,
    TC

• 18 Oktober 2013 - 16:43

Op:

Hoi ik ben op ik ben ik België geweest het was heel ver rijder met de auto maar heb het over leeft gelukkig maar ik ga nugroeten uit de vs

• 18 Oktober 2013 - 16:45

Op:

Hoi

Doei

Laters

• 18 Oktober 2013 - 16:47

J:

Hijnihtbhgvfghtvfvhygbytgbhjjugghygggnhtvbggbjhbjujko,o,jtfewqaazsesdrghjkknumk-/:;;())€&@"'mnbvcxzassddfgghjkllpooiuuyttreewwqhoijggyghhthgvtftygtyfgufygytgfytfgfytgyfryttryttfyttvyttfgrdyrdfytgytfghjihuhyttrrddsetrdrddctyftyvggbuguihbyygydtrdrcedrseyuggbugugbbugyvgvgyyffvtvtcyfvytffftyvffgaytfyfvtyuytdvghufvtybftfyfdrtbjhByfutygygfgygfgyugygyvfcgybyyybgcgyccygbttfycbftcyytfc