Grenshoppen? - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu Grenshoppen? - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

Grenshoppen?

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

29 Februari 2008 | Mozambique, Maputo

Zaterdagavond zaten de trainees samen met Roy (de grote baas) aan de bar. Die vertelde dat er een chaffeur nodig was om naar Mozambique te rijden. Uiteindelijk vonden alle trainees dat een leuk idee en werden er lootjes getrokken. Zoals jullie al weten ben ik het dus geworden. Ik ben dus, zoals mijn oompje al mooi omschreef, aan het grenshoppen geweest.

Wat was nou precies de bedoeling. Er waren 2 journalisten die een motorvakantie uit wilden zetten voor een groep van 15 motorrijders. Zij schreven voor het blad motorplus (of iets in die buurt?) en in de tweede helft van dit jaar komt het waarschijnlijk uit.
Die motoren moesten dus naar Mozambique, maar mochten en konden niet door het krugerpark. Motoren dus in de pickup en rijden maar.
Na 6 uur rijden kwamen we in Mozambique aan, in een soort tentenkamp. Alhoewel je dit niet echt meer kamperen kan noemen. Had gewoon echt een eigen toilet, douche en 2persoonsbed. Ik was helemaal kapot van de reis, want moest super geconcentreerd rijden. Stond natuurlijk voor een paar 10duizend SAR in mn bakkie. Toen we aankwamen lekker gedoucht en gebraaid en daarna naar bed.
De nacht was echt het allermooist, je hoort de leeuwen gewoon brullen en de takken die de olifanten breken. Er kon niets gebeuren, maar het was wel echt heel mooi. ’s Ochtends werd ik wakker van het geluid van een Nijlpaard in mn achtertuin en de zonsopgang was ook echt heel mooi. Besef je opeens weer hoe mooi zoiets simpels kan zijn.
De mannen moesten naar de dichtstbijzijnde stad gebracht worden, dus om 7 uur aan het ontbijt. Was allemaal erg lekker en met een goed gevuld buikje weer op weg.
Door al die dorpjes was ook erg mooi. Ik was een beetje vergeten dat niet alle Afrikaanse landen zo rijk zijn als Zuid-Afrika. En dat besef je dan opeens ook erg goed, wat ook wel mooi was. Mozambique is een land wat nooit last heeft gehad van discriminatie tussen blank en zwart, omdat het een kolonie van Portugal was en die werden door Europa ook een beetje uitgespuugd. Zij hebben daarom nooit heel overdreven ‘baasje’ gespeeld over de zwarte bevolking. Daarom staan ze ook heel anders tegenover toeristen dan de meeste zwarten in Afrika. (even beetje informatie zo af en toe he)
Aan de grens was het trouwens nog een heel gedoe om binnen te komen. Zijn echt wel een uur bezig geweest met formulieren invullen enzo. Was echt nog veel strenger dan ik verwacht had. Maar alles ging gelukkig goed en toen we eruit wilden ging het ook een stuk makkelijker. Die foto van de grenspost mocht ook eigenlijk niet gemaakt worden, maar ik neem aan dat er geen terroristen op mijn site komen kijken. Mochten jullie dat wel verwachten, dan haal ik hem er wel af.
Nou maandagmiddag dus lekker thuisgekomen en met Mo en Delano wat te eten besteld en toen vroeg naar bedje toe. Was echt supermoe..

• 29 Februari 2008 - 15:59

Jos:

hai meis,
    zo kom je nog eens ergens, heb weer genoten van je reisverslagen,wat een prachtige ervaringen. de groetjes van opa en oma Saarloos en fijn dat de kaart is aangekomen.pas goed op jezelf.
    baie vreugde en ons praat weer. groetjOs