deel 2 van een geweldig weekend - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu deel 2 van een geweldig weekend - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

deel 2 van een geweldig weekend

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

19 Februari 2008 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Even een nieuw stukje beginnen, want anders lopen de foto’s zo door elkaar. Na de heerlijke lunch in de Garden of Eden gingen we op weg naar het rehabcentrum. Dit was wel een georganiseerde tour en om 15.00 moesten we er zijn. Uiteraard ruim op tijd aanwezig en vol verwachting. We werden ontvangen door een overenthousiaste dierenliefhebber. (zijn naam is me even ontschoten, maar hij doet erg veel national geografic programma’s, voornamelijk over gieren en valken). Hoe hij kan vertellen over de lelijkste beesten van het Krugerpark, was echt geweldig. Het raakt je echt en je wordt meegesleurd in dat enthousiasme.
De groep werd in tweeën gedeeld en we gingen op pad met een andere gids. Die vertelde ons over de dieren die hier binnen komen. Alle dieren die er nu zitten kunnen om de een of andere reden (nog) niet terug. Het zijn dieren die vergiftigd zijn of door mensen opgevoed. Zij zullen dus altijd in het centrum blijven en worden ‘gebruikt’ om ons te laten zien wat ‘wij’ met de natuur doen. Het centrum leeft van donaties en zij proberen dat op deze manier binnen te halen. Ik vind het echt een goed initiatief en als je ze hoort spreken, weet je dat ze het allemaal goed bedoelen.
We werden eerst langs alle vogels geleid en een groot deel van deze dieren zijn verminkt. Er zat er ook een, die zo aan mensen gewend was, dat hij alle andere dieren vermoordde. Grappig om te zien, maar als het om bedreigde diersoorten gaat, is het wel echt erg. Als laatste van de vogels, kwamen we bij de gieren die we ook mochten voeren. Dat was echt een kik en ik zou dat echt nog wel een paar keer willen doen. Zulke lelijke en gemeen ogende dieren, die echt nog geen levend wezen kwaad doen. Op het moment dat die 16kg op je arm landt is dat zo’n kik. Helemaal vol van de adrenaline keken we hoe de gids (die overenthousiaste) een aantal valken ging voeren. Je ziet aan die dieren dat ze echt nog wild zijn en helemaal niet met de fles grootgebracht. Er is zelfs een stafflid overleden doordat hij aangevallen was door een leeuw. Heel erg, maar je werkt nu eenmaal met wilde dieren.
Na het vliegend gedeelte gingen we een aantal big5 leden bekijken. Eerst een leeuw (een bakbeest van 1,5m hoog), die naar de naam ‘big boy’ luisterde. Echt prachtig om te zien, maar je ziet gewoon dat het geen ‘wild’ dier meer is. Daarna naar de cheeta’s, luipaarden en hyena’s. Ook echt prachtig mooi om te zien, want het is toch wel echter dan in de dierentuin. Dit is in Zuid Afrika, dus je kan ook echt je hand in de kooi steken enzo..
Nog even kleine uitleg bij het filmpje van die hyena, want ik weet niet of je het heel goed hoort. Voor de mensen die de film ‘the lion king’ gezien hebben, daar lachen die hyena’s heel de tijd zo. Nu is het dus in het echt ook zo, dat je hyena’s kunt kietelen. Dat ging onze gids ook doen, maar heb het maar heel even op film kunnen zetten. Het gaat om het geluid dat helemaal in het begin te horen is, wat je daarna hoort is gewoon van gasten.
Na alle dieren in de kooi gezien te hebben, gingen ze de gieren voeren. Dit zijn gewoon de wilde gieren, die ook in deze omgeving rondvliegen. Ze waren al een paar uur de dieren aan het trekken met bepaalde geuren en op het moment dat er zo’n 150 in de lucht waren, kwamen de karkassen te voorschijn. Binnen 20 sec stortte de eerste gieren zich naar beneden, echt geweldig om te zien!! Als afsluiting lieten ze een cheeta achter een speeltje aan rennen, waar Delano echt heel mooie foto’s van gemaakt heeft. Ik heb alleen maar gekeken en genoten, want zoiets kan je niet vastzetten op foto (ik iig niet).
Toen we het cetrum uitreden, kwamen we op een stukje private game reserve, waar we heel toevallig neushoorns tegenkwamen. Het is dan niet zo echt als in het KNP, maar deze zijn wel gewoon echt in het wild zeg maar. Was wel heel cool en ze waren ook echt dichtbij. Het filmpje is wel slechte kwaliteit, maar je ziet heel goed hoe dichtbij ze waren..
Ik hoop dat jullie net zo genieten van de foto’s als ik van die dag genoten heb, want het was echt geweldig.
Toen we eindelijk weer thuis waren, zijn we nog een hapje wezen eten. Maar na 2 martini’s stortte Claricia een beetje in en ben ik lekker vroeg naar bed gegaan. De volgende ochtend weer vroeg het park in..