De Media in NL vs. The real story - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu De Media in NL vs. The real story - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

De Media in NL vs. The real story

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

30 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Eigenlijk moet ik weer een kleine update geven, maar alleen al door het woord moeten doe ik het lekker niet.
Ik heb heel het weekend vrij, dus dan doe ik lekker vertellen wat er allemaal gebeurd is. Niet heel spannend, maar het was een heel gezellig weekje!!

Verder wilde ik dit even met jullie delen, zelf vond ik het een erg mooi stukje. Ook omdat ikzelf niet zoveel heb meegemaakt van alle rellen, behalve op het Nederlandse journaal wat wij kunnen ontvangen.

Het Echte Verhaal Vanuit Kaapstad
We hebben het gevoel een persoonlijke boodschap te uiten met betrekking tot de incidenten die zich de afgelopen weken hier in Zuid-Afrika hebben voorgedaan.

Los van het feit dat aan oplossingen voor de oorzaken ervan gewerkt wordt, zien we weer eens hoe het nieuws gebracht wordt in de buitenlandse media, zoals dat ook het geval is met het komende WK; Niets afdoende aan de gebeurtenissen, is de berichtgeving onvolledig, uitvergroot en generaliserend.

Wij leven in Zuid-Afrika samen met onze vrienden uit Zuid-Afrika, Zambia, Zimbabwe,Malawi en Namibië, we werken succesvol aan de nieuwe democratie; buitenlanders en (Zuid-)Afrikanen, zwart, kleurling, aziaat en wit. Een gemixte generatie ontstaat.

Het is algemeen bekend dat Zuid Afrika geen perfect verleden heeft gehad, en dat is ook precies de reden waarom ook juist unieke positieve hier plaatsvinden.

Los van het feit dat ons team hier erg betrokken is bij de huidige gebeurtenissen, ligt land niet in duigen. Al lijkt dit het geval te zijn als je Nederlandse media leest. Vreemd genoeg, Sterker nog.

Laten we niet generaliseren en eerlijk zijn; in veel townships hebben de bewoners elkaar geholpen en de buitenlanders beschermd tegen het geweld. In andere townships zijn grote protestacties gehouden door studenten of hebben de bewoners er met elkaar voor gezorgd dat gestolen spullen weer terug kwamen.

De absoluut unieke constatering is in deze situatie die we ontdekten was dat van Benoni tot Kaapstad, zwart en wit, rijk en arm, mensen samenkwamen om hun medemens te helpen. Er werd hulp geboden en onderdak gegeven aan iedereen, ongeacht kleur of afkomst. Samen.

Zuid-Afrika was zo eensgezind als nog nooit eerder gezien. Zelfs niet 14 jaar geleden.

Dus mocht er aan de andere kant van de wereld, of in Zuid-Afrika zelf nog steeds het beeld bestaan dat het de verkeerde kant op gaat, wij hebben het land de afgelopen weken dichterbij elkaar zien komen dan ooit. Los van de problemen die we zeker als land gaan oplossen.

Dus blijkt in deze vreemde situatie dat we dus ook vele stappen vooruit gezet hebben op een manier nog niet vertoond.

Misschien ook iets om in uw achterhoofd te houden de volgende keer dat u de Nederlandse media leest.

• 30 Mei 2008 - 16:47

Jos:

hai meis, goed gezegd hoor, eigenlijk zouden we dit gegeven naar alle media moeten sturen, maar er is nog nooit een media geweest die echt objectief nieuws brengt.pas goed op jezelf en baie vreugd en ons praat weer. groetjOs

• 22 December 2008 - 15:41

Annemieke:

Hoi Clarica.

In februari 2009 hoop ik naar Afrika te gaan en wel naar Benoni, bij Johannesburg. Ik ben erg benieuwd of je mij er misschien wat over kunt vertellen en mij tips kunt geven. Ons project zal ook plaatsvinden in Benoni. Ik hoop dat je dit bericht nog leest en mij wilt contacten op het volgende adres: annemieke87@hotmail.com. Graag hor ik van je!!

Groetjes, annemieke