Happy birthday to me - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu Happy birthday to me - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

Happy birthday to me

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

12 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Eigenlijk is de grote vraag van de dag: “Zijn we gaan walvisvaren en hebben we wat gezien?” Het antwoord is ja en ja. Verjaardag geslaagd!

Nu zou dat een ontzettend saai stukje zijn, dus ik ga het zoals altijd gewoon helemaal uitgebreid doen. Gisteravond in de gezamelijke keuken gegeten, want het was ontzettend vies weer. Meer mensen vonden dat en het was gezellig druk. Voor het eerst gekookte aardappels op sinds 2,5 maand en dat smaakte best goed (dankjewel Werner en Lenie). Wilbert de vaat gedaan en toen samen ons campertje in. Lekker een avondje series gekeken, met een kop thee en een grote reep chocolade, die we nog steeds hebben na Dunedin. Halverwege de bank omgebouwd naar bed en toen was het opeens 12 uur. Voor jullie midden op de dag op 11 maart, voor ons was het zojuist 12 maart geworden. De felicitaties stroomde binnen en Wilbert had een leuke verrassing voor me in petto. Hij had aan de familie gevraagd iets in te spreken, de een zong een liedje, de ander had een heel verhaal. Ontzettend leuk om dat zo ver weg te horen! Heerlijk begin van mijn verjaardag.

Vanochtend had Wilbert broodjes gehaald bij de bakker en na een uitgebreid ontbijt was het dan eindelijk zo ver. We konden gaan walvisvaren!! Het weer was absoluut nog niet opgeknapt en het was grijs en druilerig. Dat is om twee redenen niet goed, allereerst omdat ze van te voren vliegtuigjes de zee op sturen om te kijken waar er walvissen zijn (en dat gaat niet goed als er zo veel wolken zijn) en ten tweede omdat het dan te slecht weer is om te varen. Halverwege bedacht ik me ook nog dat ik eigenlijk zeeziek ben, dus snel terug voor mn tabletjes. Ik snap niet dat ik elke keer vergeet hoe ziek ik kan worden op een boot en er toch elke keer zo naar uit kan kijken. Zeker als je weet dat de boot de open zee op gaat. Eenmaal aangekomen stond er 'checkin' op het scherm en dat betekent dat de boot in ieder geval gaat. Helaas stond er ook 'high seasickness advisory' en dat er 1 á 2 walvissen per tocht gespot zullen worden. Maar we gingen en dat was het belangrijkste.

Wat me aan boord op viel is dat het heel anders was dan in Zuid-Afrika. Daar liggen de walvissen voor de kust te zonnebaden. Hier zijn ze aanwezig omdat het vrij snel aan de kust ontzettend diep water is. In plaats van zonnebaden zwemmen ze hier gewoon rond en zijn ze op zoek naar eten. De boot stopte een aantal keer en probeerde het geluid van de walvis op te vangen. Ze hoorden er absoluut een in de buurt, dus dat was al goed nieuws. Het duurde even voordat we in de buurt waren en toen was het wachten tot het prachtige beest zichzelf boven zou laten zien. Dat kan wel een uur duren! De walvis die we zouden zien was de 'sperm whale' of in het Nederlands de potvis. Ik vind dat eigenlijk de leukste, omdat dat voor mij een 'echte' walvis is. Zo eentje als Moby Dick, dus zo hebben we hem ook genoemd. In Zuid-Afrika hebben we twee zuidkapers zien luieren, dus ook voor de afwisseling was dit fantastich. Moby liet lang op zich wachten, maar we kregen genoeg afleiding van een aantal albatrossen en ook in het water was genoeg te zien. Overal waar je keek kwamen kwallen voorbij. Alleen daar waren we niet voor gekomen, dus wat was het gaaf toen we na tijden turen eindelijk een hoop water omhoog zag spuiten en langzaamaan Moby omhoog kwam. We hebben een tijdje van hem mogen genieten, tot hij aanstalten maakte om weer te gaan duiken. Dit gaat gepaard met het mooie 'staart in de lucht', dus ook dat hebben we gezien. Toen was het al weer tijd om terug te gaan naar de kust, Moby had namelijk lang op zich laten wachten.

Op onze weg terug merkte je opeens opwinding bij de kapitein, er was nog een walvis boven water! Als een speer ging onze boot erheen, maar we zagen hem net onder water glippen. Te laat..

Even verderop werd er weer wat gespot en deze keer waren het dolfijnen. En niet zomaar één of twee, nee echt tientallen! Wat was dat gaaf om te zien, ze sprongen naast de boot, onder de boot, zwommen meters ver om vervolgens met 10 tegelijk weer te springen. Was echt een feest om naar te kijken, 4x is dus scheepsrecht?! Dit waren dusky dolfijnen, wat in het Nederlands de bontgekleurde dolfijn is. Ik heb nooit geweten dat er zo veel verschillende dolfijnen zijn, maar deze waren echt ontzettend leuk!

Nu samen aan een biertje en een hapje, je wordt wel hongerig van zeeziek zijn! Vanavond voor het eerst uit eten in Nieuw-Zeeland en dan zit mn verjaardag er al weer op. Voordeel is wel, dat ik dan in Nederland nog 12 uur jarig ben, in totaal dus 36uur dit jaar. Ik zou hem graag ieder jaar op deze manier kunnen vieren, maar dan wel met jullie er bij!

Liefs Wilbert en Claricia

• 12 Maart 2014 - 08:38

Tante Ellie:

Hiep Hiep Hoera onze Claricia is jarig. Wij houden het bij de nederlandse datum. maar als jij 36 uur jarig wil zijn, wordt je ook sneller oud, dus toch mar niet ? Wat een belevenis met walvissen, en dolfijnen. Ik dat dat er maar 1 soort was, Flipper.
    Claricia en Wilbert geniet van deze aparte dag en de hartelijke groetjes van de anderen kant van de wereld. Het kleine Nederland. Fijne dagen tot gauw.

• 12 Maart 2014 - 09:44

Dirk & Seerung:

Van harte gefeliciteerd.
    Walvis kijken op je verjaardag kan je ook weer van je lijstje schrappen :D
    Leuk dat ze even medewerking verleende om er een mooie dag van te maken.
    Veel plezier.

Gr, D&S

• 12 Maart 2014 - 11:12

Oma Verheij:

Het is allemaal genieten, genieten, jullie van walvissen, dolfijnen en nog veel meer.Ik zie hier uit het raam. Ganzen ,meeuwen en waterkipjes, Maar we genieten hier heel veel van het prachtige voorjaarsweer en van jullie verhalen.We wensen je nog een heel fijne nederlandse verjaardag.
    groetjes vanuit Werkendam

• 12 Maart 2014 - 17:50

Marcel, Corita En Lisa:

lieve Claricia van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een mooi cadeau zeg zo'n tocht op zee, met walvissen en doflijnen spotten. Deze verjaardag zal je niet gauw meer vergeten. Geniet ervan samen.
    kusjes uit Zwolle

• 14 Maart 2014 - 10:45

Claudia:

Wat een kei gaaf verslag is dit zeg! Echt een plezier om te lezen. Wat een ervaring én dan ook nog op je verjaardag! Ik snap dat je een top verjaardag hebt gehad. Dat moeten we volgend jaar maar zien te evenaren.

Liefs!