The big five in een ochtend. - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu The big five in een ochtend. - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

The big five in een ochtend.

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

13 Mei 2008 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Zoals beloofd zou ik jullie gaan vertellen over mijn weekendje weg met Marije en Neelke. Misschien hebben een aantal van jullie het al op de site van Marije gelezen, maar ik ga ook even een verslagje doen.

Zaterdag ochtend ging de wekker al vroeg. Na een beetje rusteloze nacht, lekker onder de douche wakker worden. Neelke wilde liever niet in het donker rijden, dus vertrokken we ‘pas’ om 6 uur.
Eerst reden we naar het zuiden, zodat we via een andere gate het park binnen konden. Daar aangekomen alle pasjes en reserveringen gecheckt en om 8uur stonden we in het park.
Het begon gelijk al supergoed, want binnen een kwartier hadden we denk ik al 8 groepen met dieren gezien. Ook zagen we vrij snel een Nyala, dit dier had ik nog nooit gezien, dus was erg leuk. Heb helaas geen foto, maar die google je dan maar even :P
Heerlijk door het park gereden en echt van alles gezien, vrij veel sporen van de neushoorn, dus hoopten we die stiekem ook te zien!!
Het leukste van die dag was een olifant die bij een drinkplaats stond. Hier stonden ook nog zwijntjes en impala’s maar die werden steeds nat gespetterd door die olifant. Hoop dat het op het filmpje goed te zien is, want het was echt grappig. Je ziet dan zo goed wat voor menselijke trekjes dieren kunnen hebben!!
Zaterdag hebben we dus erg veel dieren gezien, echt driedubbel zoveel als normaal en ook veel grotere groepen. Helaas hebben we buiten de Nyala geen ‘bijzondere’ dieren gezien. Zelfs maar eentje van de big five.. Maar we waren nog niet thuis.

Om een uurtje of 5 reden we naar Pretoriuskop, waar we zouden overnachten. De weg er naartoe was prachtig heuvelachtig en de zonsondergang was onbeschrijfelijk! Hoop dat de foto’s weer eens genoeg zeggen.
Bij de lodge aangekomen zijn we eerst lekker gaan douchen, want van heel de dag in zo’n auto zittn ga je je heel vies voelen.
De douches zaten samen met de toiletten in een apart gebouw, net als op een camping. In onze hutjes stonden 2 losse bedden, een stoel, een tafeltje en een wasbakje. Was echt perfect, want meer hadden we gewoonweg niet nodig.
Na het douchen gingen we gelijk een hapje eten in het restaurant. Het was een buffet, niet heel bijzonder maar wel lekker. Ook werden we tijdens het eten meerdere malen vergezeld door een rat, dat was dus iets minder.
Na het eten hebben we onze chocolaatjes gehaald en gewoon in het restaurant onze eigen thee (hun warm water) gedronken en onze eigen chocola gegeten.

Zaterdagochtend werd ik om half6 door Neelke gewekt. S’ Nachts ook nog een keer wakker geworden van de impala’s die rond ons huisje liepen. Die maken een herrie, het lijkt wel alsof er een buffel naast je raam staat. Maar wel erg leuk om daardoor gewekt te worden hoor!!
Om 6 uur aangekleed in de auto en spotten maar weer!
Na een kwartierje rijden, zagen we in het schemer een katachtige oversteken (ik dacht eerst dat het een wilddog of een jackel was, maar dat was het duidelijk niet werd mij verteld). Helemaal hieper natuurlijk en in ons enthousiasme en onze concetratie om het dier te vinden hadden we onze auto overdwars gezet. Komt er opeens een auto toeterend voorbij!! Ik kon hem wel schieten.
Uiteindelijk bleek het dus een luipaard te zijn!!! Echt super vlakbij lagtie en wat een prachtig dier is dat zeg! Nou toch maar weer verder, want het dier was wat verderop gaan liggen en er stonden nogal wat auto’s die hem ook wilden zien.
Toen we een kwartiertje later een kleine afslag namen naar een waterplaats stonden daar echt enorm veel auto’s. We zagen wel wat zebra’s en waterbokjes, maar dat leek ons die al die drukte waard. Toen zagen we opeens waar ze naar keken. 3 leeuwen op de dam! En die zebra’s en bokjes dus in de buurt. Langzaam lopen, daarna sluipen en afwachten maar. Helaas duurde het wel heel lang, dus konden we er niet op wachten. Maar op de foto zie je hoe dichtbij alles was. Heb ook een filmpje, waar je het goed op ziet..
Dat waren er dus al 2 van de vijf in een half uurtje.
Hups weer verder en op zoek. Nou de olifant was niet heel moeilijk, dus die konden we al snel bijschrijven.. Maar de neushoorn had ik natuurlijk nog nooit gespot in het krugerpark. Wel in van die prive reservaten (wat ook erg mooi is hoor).
Op een gegeven moment zien we overal zebra’s echt wel tientallen al dan niet honderd. We reden er rustig doorheen totdat Neelke opeens zegt. Doorrijden ik zie een Rhino, doorrijden, doorrijden, ik zie echt een rhino, nog verder, doorrijden.. Dus eindelijk zag ik daar mn eerste echt rhino!! Supermooi dier en ik was helemaal in mn element!
Toen was het 11uur, 4 van de 5 gezien, wat staat ons allemaal nog meer te wachten??
Uiteindelijk spotte Neelke om 11.59 (ja mensen u mag dit navragen) een buffel. Heel ver weg, maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben later nog wel meer buffels gezien, dus gelukkig de hele big five van dichtbij gezien!!
Verder hebben we een knikkenbollende hyeana, struisvogels, heel veel kudu's, waterbokken, impala's, een slang, baboons, vervet mokeys, giraffen, zebra's, vogels, steenbokje, hippo's (zelfs op de weg), krokodillen, warthogs, mongoose, etc etc

Het was me dus een geweldige dag en was helemaal helemaal moe..
Maar.. Het was de laatste avond van de familie Huzen in Zuid Afrika, dus nog even met zn allen een pizzaatje gedaan, maar toen stortte ik echt in. Dus hop naar huis!

Owja, wat ik nog even over een paar foto's wil zeggen.
Die foto van de buffel is wel bijzonder, want hij namelijk aan het verdrinken. Dat beest stond echt muurvast en kon geen kant op.
Ook die foto van dat water met heel in de verte zebra's. Aan de linkerkant van de foto zie je heel licht een zwart rondje. Daar zat de leeuw dus gewoon al!!

• 13 Mei 2008 - 19:55

Gea:

Ik kan hier maar 1 ding op zeggen.. WAUWIE! Wat gaaf. En ik was al blij met mijn baby mereltje in de tuin haha. Echt super zus!
    Dikke kus
    p.s. nu ben ik de eerste die iets schrijft jeej

• 13 Mei 2008 - 20:07

Opa Oma Verheij:

Zo he wat een lang verhaal, het is dus gelukt de big 5 op 1 dag allemaal te zien.Allemaal leuke herinneringen voor later,en al die vreemde dierennamen, er komen steeds weer nieuwe bij We zijn vandaag aan boord geweest,opa wilde graag de gangboorden en het achterdek in de verf hebben en dat is gelukt,dus is Oma meegegaan om voor het natje en droogje te zorgen,We waren om 20 uur weer thuis Ome Dirk nog even aan de lijn gehad, die gaat de 15 de op vakantie,dan krijg je een concurent, Hij gaat weer verder met zo,n zelfde site als jij,we zien het wel,en jou verhaal is weer heel leuk om te lezen,en we wachten je verdere belevenissen rustig af We wensen jou en Nienke het allerbeste toe en tot de volgende keer Doeiiiiiiii

• 14 Mei 2008 - 06:55

Dik & Esther:

Wij vinden het ook heel WAUWIE! Volgens ons kun je zo je eigen reisbureau beginnen, want je bent een super promoter voor S.A. en je kunt heel leuk vertellen.

Groetjes Dik & Esther en Martin

• 15 Mei 2008 - 20:42

Jos:

hai meis, denk je dat je het mooiste gezien hebt en dan komt er zo'n ervaring bij. hartstikke super zeg. pas goed op je zelf.baie vreugd en ons praat weer. groetjOs