Tschukudu, the real story - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu Tschukudu, the real story - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

Tschukudu, the real story

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

09 April 2008 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Hallo hallo,

Ik had natuurlijk nog beloofd om een uitgebreider verslag te doen. Misschien hebben jullie al wat gelezen bij Nienke en natuurlijk hebben jullie al het een en ander gezien op mijn foto’s.

Om half 5 ging de wekker, want om half 7 moesten we helemaal klaar staan. Het was een uur rijden, maar natuurlijk iets eerder weg. Voor het geval dat we de weg niet wisten..
Rond die tijd was het echt nog pikkedonker en er is geen straatverlichting. Nienke is zich een paar keer rot geschrokken, want er lopen rond die tijd al mensen langs de weg, waar jij met 120 overheen rijdt. Echt bizar dat er geen vangrail ofzo is en mensen er gewoon op/langs lopen. Maar goed, niemand geraakt en op een gegeven moment toch gelijk doe goede afslag gevonden.

Eerst zal ik een beetje uitleggen wat dit private game reserve nou precies inhoudt. Het is een park van 5000 hectare, daar hebben ze een aantal wilde dieren in gezet en wel zo, dat alles in everwicht is. Er zijn 3 dieren die een soort van zender om hebben en die kunnen dus getraceerd worden. Dit maakt het zoeken naar dieren wel iets minder leuk, maar is wel erg makkelijk als je gewoon in 1 dag de hele big five wilt zien.
Die drie dieren zijn een olifant, een leeuw en een cheeta. Die cheeta is een met de fles opgevoed dier en dus tam (voor zover dat met een cheeta kan). Ook de olifant is van jongs af aan opgevoed door mensen en daarom ook erg gewend aan mensen (wat me later bijna een hardverzakking heeft bezorgd.

Aangekomen op Tschukudu lodge reden we dwars door het privé park heen. Nienke maakte zelfs nog een grapje dat we hier vast wel gelijk iets zouden kunnen zien. Er opeens zagen we daar wat liggen.. 2 cheeta’s!! Wij wisten het verhaal van Savannah, dus dachten dat dit opgezet was ofzo. Maar het scheen dat deze 2 mannetjes uit een ander reserve kwamen en dus (voor zover mogenlijk) echt wild waren..

Wij weer stukje verder rijden en het nieuws van de cheeta’s verteld. Zegt een van die begeleiders: “kijk daar loopt er nog een”.. En daar kwam Savannah aansjokken.. Bizar om te zien zeg..

Daarna lekker kopje koffie gedaan, om toch een beetje wakker te worden en gelijk na de koffie op pad. Samen met drie rangers/gidsen gingen we op weg. Eerste een kleine uitleg en het geweldige nieuws dat we deze walk samen met een 2 jaar oude leeuw gingen doen. De leeuw Chobi (genaamd naar een rivier ergens in Zimbabwe volgens mij) kwam vervolgens met grote snelheid aandraven en begroette ons, door een soort van kopje te geven. Nou kan ik je vertellen dat deze ‘kopjes’ je gewoon omver duwde als je er niet op bedacht was. Echt heel heel leuk.. Ik kan er wel over blijven vertellen, maar het was gewoon super dat zo’n dier jou als leeuw ziet en zo ook met je omgaat. Ook was er een labrador mee genaamd Prince. Die zorgde ervoor dat Chobi niet teveel met ons speelden, maar met hem (leeuwen spelen toch wel heel anders dan onze huisdieren, nagels van 8 cm etc). De gids vertelde al dat Chobi eigenlijk te groot wordt voor Prince, omdat ze haar eigen krachten niet kent..
Na een heerlijke walk gingen we op bezoek bij Chobi’s aanstaande vervanger. Weet even niet meer hoe dit schattebolletje heette, maar hij/zij (weet niet eens meer wat het was) was zoooo lief.. Prince was hier ook weer bij en op het filmpje zie je dan ook dat Prince het heerlijk vind om hetzelfde te doen, wat Chobi altijd bij hem doet..

Enorm enthousiast teruggelopen naar de lodge om te gaan ontbijten. Was echt heel lekker, met heerlijk vers tropisch fruit. Lekker toast met brie en muffins. Marije en Delano kwamen toen ook aan, want die gingen mee op de game drive.

Game drive viel een beetje tegen, omdat het niet echt een kunst was om dieren te vinden. Dat neemt niet weg dat het gewoon geweldig blijft om wilde dieren te zien en zeker van zo dichtbij. Ook die kleine neushoorn, was zooo leuk om te zien. Zijn we ook wel even bij blijven staan! Olifanten gezien, die me bijna aanvielen. Totdat ik te horen kreeg dat ze door mensen opgevoed was. Maar ik zat nog zo met de olifanten van de Krugerpark in mn hoofd, dat ik gewoon best een beetje schrok. Op het filmpje was die situatie net geweest en loopt ze weg..

Na de drive ook nog lekker beetje geluncht en daarna naar huisje toe..

Morgen stappen mama en Claudia in het vliegtuig!! Lieverds, succes en tot overmorgen!!

Heel dikke kus

• 09 April 2008 - 20:07

Tante Ellie:

Zo je hebt weerr zat beleeft. Dacht ik vanmorgen dat ik de enige was die om half 5 opstaat maar m'n nichtje was ook wakker. Hier is het ook donker maar er branden wel lantaarns.Fijn he dat je ma en zus komen geniet er maar van.Het weer is 'smorgens koud maar op de dag schijnt hier ook de zon.Nu even geen nieuws dus ga ik zo naar bed, want om half 5 loopt m'n wekker af.Ik denk zo dat jij dan nog slaapt. Groetjes van oom Wim en tante Ellie

• 10 April 2008 - 02:59

Opa Oma Verheij:

Goede morgen Claricia ja hoor nog een paar uurtjes en dan komen ze er aan,ook even makke wilde dieren bekijken,jammer dat er geen bordje aanhangt [IK BEN MAK]kan soms toch wel handig zijn.Jij beleefd daar meer dan een ander in heel zijn leven,Je hebt me daar toch wel massel dat je zo kort bij zo,n park zit.Straks dubbel genieten als je met Mama en Claudia straks een gedeelte van deze natuur en cultuur mag laten zien.Geniet er van.Ik ga een paar daagjes met Opa mee naar ons bootje,maar jij moet nu toch weer even nieuwe belevenissen opdoen na dit halve boek dat we weer gelezen , bekeken ,en gehoord hebben.Puur genieten als we de site doornemen met alles er op en er aan. Heel veel groetjes van Opa en Oma

• 10 April 2008 - 08:56

Dik & Esther:

Weer een gaaf verhaal! 't kan niet op en nu komen je moeder en Claudia ook nog. Heel veel plezier daar en voor Joke en Claudia een voorspoedige reis, doe voorzichtig en lekker genieten.

Groetjes Dik en Esther.

• 10 April 2008 - 11:14

Kees & Clara:

He meiske, maak er een mooie week van met moeders en Claudia. Heel veel plezier.
    Veel liefs,
    TC