Etosha - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu Etosha - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

Etosha

Door: De Bruid en de Bruidegom

29 September 2017 | Namibië, Windhoek

We zijn weer terug bij het begin. Terug in Windhoek. Onze geweldige reis zit er bijna op. We blijven nog een nachtje op Urban Camp, waar we ook begonnen zijn en dan vliegen we naar huis.

De camper is al ingeleverd en dat was wel een soort van moment. Na drie weken werd dat ding toch een beetje van ons en het inleveren van de sleutel markeert toch een beetje het einde van de reis.

Gisteren hebben we overigens de eerste regen gezien in drie weken tijd. Het was toch een flinke bui en dat zorgde ervoor dat onze safari in Waterberg Plateau Park voortijdig werd afgebroken.

Gelukkig hadden we de dagen ervoor onze eigen safari gedaan in het Etosha National Park. Vijf dagen lang zijn we door het park gereden en hebben we het nodige wildlife gezien bij de verschillende waterholes. Als we dat in detail moeten beschrijven zijn we volgend jaar nog bezig dus hieronder onze hoogtepunten per dag.

Etosha dag 1:
Rond het middaguur rijden we Etosha in en we besluiten gelijk naar wat waterholes te gaan alvorens we naar de eerste campsite rijden. Onderweg naar de gate vroegen we onszelf echt af hoeveel en wat voor beesten we gingen zien. We draaien de weg af voor de eerste waterhole en wat zien we... Olifanten, zebra's, giraffen, allerlei antilopen. Zo bijzonder om de eerste dag gelijk zo met onze neus in de boter te vallen. Later die avond zien we bij de waterhole op de camping nog olifanten, een leeuw, een hyena en een witte neushoorn met een kleintje. Eigenlijk alweer teveel in details getreden dus door met dag 2.

Etosha dag 2:
We hadden het gros van de moeilijk vindbare dieren dus al gezien maar veelal in het donker. We wilden toch graag wat katachtigen zien. We focussen ons op de leeuwen omdat luipaarden toch wat moeilijker zijn. We zijn nog geen uur over weg en daar steekt een jong volwassen leeuw de weg over. Recht voor onze auto!!! Aan de andere kant zoekt hij een schaduwrijke plek op en gaat er liggen. Wij weten dat hij er ligt maar iemand die het niet gezien heeft zal hem niet vinden. Bij de eerstvolgende waterhole staan er verdacht veel auto's te wachten. En dat terwijl er wat zebra's en antilopen staan. Of nee, daar in het midden staat weer een leeuw... de tweede van vandaag. Onder weg naar de volgende campsite komen we er nog zestien tegen... Het zien van 18 (!) leeuwen is overduidelijk het hoogtepunt van dag 2.

Etosha dag 3:
We worden wakker in de wetenschap dat we 18 leeuwen hebben gezien. We zitten er nog vol van. De zwarte neushoorns bij de waterhole op de campsite vallen daarbij in het niet. We starten onze camper en rijden door naar de volgende campsite. Het lijkt erop dat we wat pech hebben deze dag. Een paar zebra's, wat giraffen en verschillende soorten antilopen. We zeggen op een gegeven moment tegen elkaar dat we in de eerste dagen gewoon te verwend zijn. We besluiten nog een waterhole te doen om daarna een middagje aan het zwembad op de campsite te chillen. We draaien de waterhole op en daar staan een stuk of tien olifanten te badderen. Rechts in de verte komen er nog wat olifanten aan. Links ook. Achter ons ook... wat gebeurt hier ineens? Op het hoogtepunt van die dag staan er 62 olifanten in die modderpoel. Onvoorstelbaar maar zo geweldig.

Etosha dag 4:
We hebben na de 62 olifanten lekker rustig aan gedaan op de campsite. Een verkoelende duik in het zwembad. Een frisse pils of een cider gedronken en nog een night drive gedaan. Weer een toffe ervaring maar weinig noemenswaardig gespot. Ook de ochtend verloopt weer wat stroef. We merken aan onszelf dat vier dagen in het park toch wel veel is, zeker omdat er zoveel te zien is. We zijn al vlakbij de volgende campsite als we een aantal auto's langs de kant van de weg zien staan. Maar we zien alleen giraffen. Ineens zien we wat bewegen onder een struikje... wat is dat...? Zijn het echt...? Ja, verrek het zijn jachtluipaarden. Zeker drie! Het is wat druk en we krijgen niet echt een goede foto locatie. We rijden door en spotten nog hyena's, olifanten en de gebruikelijke zebra's, antilopen en giraffen. Maar tussendoor gaan we nog vier keer terug naar de plek van de jachtluipaarden. We worden op een gegeven moment tegen gehouden door de parkwachters. De zon gaat bijna onder en dan sluiten alle campsites en parken. We zeggen dat we weten dat er 500 meter verder jachtluipaarden liggen en willen nog even kijken of we goede spot kunnen vinden. Oké vooruit dan. En we staan ineens helemaal alleen bij die beesten. Wat een vette ervaring was dat. In alle rust zagen we ook nog dat ze ergens in de tussentijd een antilope hadden gepakt en die zaten ze lekker op te peuzelen.

Etosha dag 5:
Met een iets te droge mond en iets te zwaar hoofd, we hebben tot na middernacht een borrel gedronken met onze campingburen, staan we vroeg op om nog iets uit de laatste ochtend Etosha te halen. Het wil allemaal maar niet lukken. Bij sommige waterholes zien we zelfs geen enkel dier. We hebben er genoeg gezien de afgelopen maar zouden er toch nog graag met een knal uitgaan. Ineens haalt een safaribusje ons in en Claries zegt: "die is ergens naar onderweg". Wij volgen hem naar de volgende waterhole en jawel... Vijf leeuwen!! We gaan er alsnog uit met een knal. De situatie wordt bijna nog even dreigend als een van de leeuwinnen gaat kijken of ze kans heeft om een gemsbok te pakken. De 'kill' gebeurt niet en de leeuwen besluiten een andere plek op te zoeken zonder veel pottenkijkers.

Dat waren onze hoogtepunten van de dagen in Etosha. Maar eerlijk waar, daar doen we de andere dagen tekort mee. We hebben een topreis gehad en er met volle teugen van genoten. Nog een avondje lekker uit eten en een biertje drinken en dan reizen we terug naar huis!

• 29 September 2017 - 23:55

Oma Verheij:

Het eind van de reis is weer aangebroken Weer heel veel indrukken opgedaan .We hebben genoten van jullie reisverslagen en wensen jullie een heel goede terugreis

Liefs Opa en Oma

• 29 September 2017 - 23:55

Oma Verheij:

Liefs Opa en Oma

• 30 September 2017 - 12:02

Dirk, Seerung En Amara:

Mooie verslagen van jullie reis.
    Het lijkt me een hele mooie ervaring om al deze dieren in het wild te zien.
    Wij hadden vandaag een slak op het raam, en dat was ons wildlife dan weer.

Geniet er nog even van, voor je het weet zit je weer in het regenachtige nederland.

Gr, Dirk, Seerung & Amara

• 30 September 2017 - 13:30

Leo :

Wel heel bijzonder wat jullie samen gedaan hebben, grappig dat Femke mijn kleindochter ook een poos in Windhoek is geweest met haar team van JMEO.

Maar met een camper is wel helemaal mooi, en heerlijk vrij.
    Ik begrijp dat de reis terug er weer aan zit komen, tja aan alles komt een eind.
    Maar voor jullie zal dit zeker niet de laatste zijn ?

Wie weet wat er nog op jullie weg komt.
    Ik wens jullie een fantastische tijd door in het verdere huwelijksleven.

Hartelijke groet, en wie weet lopen we elkaar nog eens tegen het lijf in ons landje.