Vietnam bewaart het mooist tot het laatst - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu Vietnam bewaart het mooist tot het laatst - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

Vietnam bewaart het mooist tot het laatst

Door: Wilbert

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

05 Februari 2014 | Vietnam, Hạ Long

Claries verliet jullie na de bromfietstocht door Hue waar we heerlijk van genoten hebben en daar ga ik het verhaal weer oppakken. Na de tocht zijn we met de hele groep gaan eten bij restaurant Ushi en daarna hebben we nog een borreltje gedaan in een lokale kroeg. Ondanks dat we de volgende ochtend vrij waren hebben we het niet laat gemaakt. We wilden beiden graag genieten van een ochtendje uitslapen want met het drukke schema zit dat er vaak genoeg niet in.

Echter, rond een uurtje of 8 werd ik wakker en ben ik naar beneden gegaan voor het ontbijt. Denis was ook al wakker en we besloten met z'n tweeën een rondje door de stad te gaan struinen. Het oude keizerlijke paleis van Vietnam staat in Hue en we vonden dat allebei wel de moeite waard om te bezoeken. Onderweg naar het paleis zijn we nog even over de lokale markt gestruind. Heel bijzonder om te zien dat kaalgeplukte kippen gewoon compleet verkocht worden.

Eenmaal aangekomen bij het keizerlijk paleis bleek dat, in tegenstelling tot de koninklijke graftombes, hier wel geld besteed werd aan het renoveren en op peil houden van het paleis. Veel steigers, bakstenen en emmers verf. Desalniettemin was het zeker de moeite waard om hier even een rondje te lopen en kennis te maken met de Vietnamese keizersdynastie (Vietnam is gesticht door verdreven Zuid-Chinezen, vandaar dat beide landen zoveel met elkaar gemeen hebben).

Rond een uurtje of elf vonden Denis en ik het genoeg en zijn we op het gemak terug gelopen naar het hotel. Claries was ook al wakker en had al uitgechecked en onze spullen in een van de dagkamers gelegd. Inmiddels hadden we ook de vouchers voor het vervolg van onze trip naar Laos ontvangen waardoor we definitief bij deze groep blijven. Het laatste gedeelte van deze trip gaat door Laos, via Chiang Rong en Chiang Mai terug naar Bangkok. We hadden ons voorgenomen om de groep in Laos te verlaten maar dat gaat niet meer door. De tickets richting Maleisië waren vele malen goedkoper vanuit Chiang Mai of Bangkok. Dus we gaan weer terug naar Thailand voor een dag of vier.

Zoals gezegd wilde Claries graag naar de jungle op Maleisisch Borneo. Dus ik keek voor de grap hoeveel een ticket naar Kuching (vliegveld aldaar) kostte en dit bleek vanaf Bangkok behoorlijk de moeite waard te zijn en de vlucht van Kuching terug naar Kuala Lumpur was al helemaal spotgoedkoop. Dus ons schema is weer helemaal omgegooid dus hieronder even alles op een rijtje:

8 februari vervolgen we de groepsreis naar Laos en Thailand
17 februari arriveren we in Bangkok waar we 18 februari 's ochtends vroeg vliegen richting Kuching, Maleisië.
23 februari vliegen we van Kuching naar Kuala Lumpur. Daar verblijven we enkele dagen om vervolgens naar Singapore te vertrekken
28 februari vliegen we van Singapore naar Nieuw-Zeeland. En dan pakken we ons originele reisschema weer op.

Dus de tickets geboekt, Claries helemaal happy en toen met mensen gaan lunchen in het centrum van Hue. Nog wat boodschapjes gedaan voor de nachttrein en toen was het tijd om te vertrekken richting station. De treinreis zou halverwege wat vertraging oplopen (dat was vooraf al bekend...) dus we zouden de volgende ochtend (5 februari) rond een uur of 8 in Hanoi zijn. De trein viel reuzemee. We deelden onze cabine met het Noorse koppel in onze groep en na een ronde van kaartspelletjes vonden we het rond middernacht genoeg en gingen we slapen.

De nacht verliep vrij snel en vlotjes en we waren op de beloofde, vertraagde tijd van 8u in Hanoi. En daar ging het gebeuren, we zouden met de bus naar HaLong gaan en daar de welbekende baai verkennen met een bootje. Na een busritje van 4 uur kwamen we aan bij het hotel, snel de spullen op de kamer gezet en met de groep richting de pier vertrokken. Daar konden we vrij snel aan boord en onder het genot van een heerlijke lunch van zeevruchten voeren we de baai in.
Het was jammer genoeg bewolkt en weinig zonnig maar nog was het schitterend om te zien. Iedereen die de HaLong Bay op zijn verlanglijstje heeft staan raad ik aan zo snel mogelijk te gaan. De Vietnamezen snappen heel goed dat ze veel geld kunnen verdienen aan deze prachtige baai en meter voor meter worden de resorts nu uit de grond gestampt. Nu is het natuurlijk ook al toeristisch maar dit gaat de komende tien jaar alleen maar toenemen.

In de baai hebben we nog een kano gevaren om de mooie plekken van de baai te kunnen bereiken. Onder andere een strandje waar opnames zijn gemaakt voor Jamses Bond: The man with the golden gun. En dat vond ik persoonlijk heel erg vet. Rondom de plek waar we in de kano te water gingen was een drijvend dorp inclusief supermarkt en bank. Behoorlijk bijzonder om te zien hoe de mensen hier gewoon midden in deze baai leven.

Na dat we terug aan boord waren van de grote boot voeren we een stukje verder naar een recent (1992) ontdekte grot. Daarin de welbekende stalactieten en stalagmieten. De hele groep was behoorlijk vermoeid van deze volle dag en hier zijn we in sneltreinvaart doorheen gegaan zodat we terug naar het hotel konden.

Na twee uur voor onszelf inclusief skypegesprek met onze jarige oma, gingen we dineren. Dit keer gingen we lokaal eten en Chen, onze groepsleider, zei al dat dit onze maag ging testen. En hij had gelijk, kippenpoten (en dan geen drumsticks, maar echt poten), kippennek, varkensoren, gedroogd kippenbloed. Alles er op en eraan. Omdat ik mezelf niet wilde laten kennen heb ik alles geprobeerd maar ik kan niet echt zeggen dat het me kon bekoren. Maar toch wel een goede maaltijd genoten.

Daarna nog even de plaatselijke avondmarkt afgestruind en nu zit ik hier dit verslag te typen. Het is al met al weer een heel verhaal geworden. Het hoogtepunt, HaLong Bay, heb ik niet uitgebreid beschreven maar ik hoop dat de foto's voor zich spreken. Morgenochtend vertrekken we weer richting Hanoi waar we dan nog enkele dagen blijven om 8 februari richting Vientiane, Laos te vliegen. Daar is het de komende week 37 graden dus we hebben mogelijkheden zat om wat bij te kleuren.

Veel leesplezier, maar dat komt wel goed met twee verslagen op één dag!

Wilbert en Claricia

• 05 Februari 2014 - 18:45

Dirk & Seerung:

Hoi
    HaLong Bay stond op de lijst en blijft bij deze genoteerd.
    Wel grappig, kom je straks weer in Chiang Mai :D
    Veel plezier en geniet ervan.
    D&S

• 05 Februari 2014 - 19:29

Marcel En Corita:

hoi wilbert en claricia, wat een prachtige verhalen en heerlijk om te lezen hoe jullie je laten leiden door datgene wat op je pad komt. Straks weer terug in Chiang Mai, wij hebben daar ook goede herinneringen aan. Nog wat tips: eten bij riverside restaurant, thaise massage, pension mountain view, bezoek aan de speciale kunstnijverheidsplaatsen (zijde, zilver, hout, parapluutjes etc.) en een Kantoke diner-dans. Heel veel plezier nog op jullie reis. Aanstaande zondag vertrekt Timo naar Zuid-Amerika. Dan gaan we jullie en zijn verhalen volgen.

• 05 Februari 2014 - 19:48

Suus:

Veel leesplezier.. dat hebben jullie ons vandaag wel gegeven ja!

Geniet van alles daar!!