Een ander vlaggetje - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu Een ander vlaggetje - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

Een ander vlaggetje

Door: Wilbert

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

21 Januari 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

We verlieten jullie op Koh Tao met de boodschap dat we ons gingen voorbereiden op onze Cambodja-Vietnamshoestring. Inmiddels zijn er alweer drie dagen voorbij en zit de eerste dag van deze groepsreis er alweer op.

Zaterdag waren we dus nog op Koh Tao. Daar hebben we een heerlijk relaxed dagje gehad. Maar goed ook, want zondag stond er weer een reisdag op het programma en vooralsnog verliepen die reisdagen altijd wel wat stroef. Zondagochtend nog soort van uitgeslapen en toen te voet terug naar de pier waar we rond een uur of tien zouden vertrekken met de Catamaran.

Vorige keer was Claries niet zo lekker geworden dus nu ruim op tijd de reistabletten ingenomen en dit sorteerde zijn effect. Onderweg eigenlijk weinig last gehad en om half een 's middags stonden we weer op het Thaise vasteland. Een uur later zou onze bus gaan en ook daar ging eigenlijk alles gestroomlijnd. Hier en daar wel een file onderweg gehad maar nog niet de problemen die we eerder deze weken had met reisdagen. 's Avonds om half tien stonden we weer in Bangkok.

Vanaf het punt waar we afgezet waren was het ongeveer vijf minuten lopen naar het hotel dat we hadden geboekt aan Khaosan Road, de uitgaansstraat van Bangkok. We vonden immers dat we hier wel een dag geweest moesten zijn. Bij het inchecken zei de receptioniste dat onze kamer aan de voorkant van het hotel zat en dat het wel wat lawaaiig kon zijn. We waren moe en dachten dat we daar niet zo'n last van zouden hebben. Na een hapje gegeten te hebben en begeleid maar een paar pilsjes gingen we rond half 1 naar bed. Eenmaal terug op onze kamer was het net of we nog in de kroeg stonden. Zo hard stond de muziek. Echt onvoorstelbaar. Maar we hadden oordoppen en die hielpen goed. We hebben kort, maar wel heerlijk geslapen.

Maandag zouden we weer naar een ander hotel vertrekken. Dit hotel was gelijk het startpunt van onze groepsreis door Cambodja en Vietnam. Maar ons huidige hotel had een zwembad boven op het dak en daar wilden we graag even gebruik van maken. En dat hebben we dan ook maar gedaan. Heerlijk in het zonnetje gelegen en af en toe lekker afgekoeld in het water. Daarna zijn we gaan lunchen en richting het nieuwe hotel vertrokken.

Daar aangekomen hebben we eventjes gerelaxed en om 18.00u hadden we onze briefing met de reisleider, Chen. Hij is een geboren Cambodjaan en kan ons veel vertellen over het land. Daarnaast hebben we een leuke, afwisselende groep (4 Ijslanders, 2 Noren, 2 Zwitsers, 2 Britten, 2 Canadezen, 1 Duitse en 1 Nieuw-Zeelander) dus de komende twee weken zitten we wel goed. Het is heerlijk om even niet na te hoeven denken wat je moet gaan doen de komende dag, maar gewoon het programma kan volgen. Na de briefing zijn we met heel de groep gaan eten en leerden we elkaar gelijk wat beter kennen.

Vanochtend stond de reis uit Thailand op het programma. We hebben in totaal 3 weken rondgetrokken in dit land en nu was het dus tijd dit af te sluiten. Dat ging zonder al te veel moeite. Onderweg de visumpapieren ingevuld en alles was gereedgemaakt zodat we bij de douane alleen nog maar wat stempels hoefden te krijgen. Alleen meer mensen hadden het idee om Thailand uit te reizen en Cambodja in dus dit heeft ons ongeveer 1,5 uur gekost.

Na de grensovergang gingen we per bus verder Cambodja in. Het contrast is groot. Bijna onbeschrijfbaar. Thailand is gesettled op de internationale markt. Cambodja is na alle ellende van burgeroorlogen, Pol Pot en zijn Rode Khmerbeweging etc. een land in opbouw. En werkelijk in opbouw. Overal waar je kijkt worden er herstelwerkzaamheden gedaan aan wegen en gebouwen. Dit land was tot voor kort echt een grote puinhoop. En nu er eindelijk wat structuur in regeringsbeleid lijkt te komen wordt die puinhoop stukje bij beetje wat kleiner.

Dit neemt overigens niet weg dat Cambodja een mooi land is. Rond een uur of vier 's middags kwamen we aan in Siem Reap waar we in een prima hotel terecht kwamen. Nadat we onszelf wat opgefrist hebben gingen we met de groep eten bij een New Hope School. New Hope is een stichting die de Cambodjanen helpt om het land weer op touw te zetten nadat onder het bewind van Pol Pot werkelijk alle intellectuelen zijn uitgemoord. Deze organisatie verricht goed werk. Ze leren de studenten Engels, helpen ze de arbeidsmarkt op en hebben zelfs een kliniek waar ze zieke mensen behandelen. En dat alles is gratis.

Uiteindelijk was het een heel indrukwekkend diner waarbij we zelfs nog een kwartier aan een Engelse les hebben deelgenomen. Dat was heel bijzonder en leuk om te doen. De Noorse gast is ongeveer net zo groot als ik en wij moesten samen in een veel te gammel en te klein schoolbankje gaan zitten dus dat was natuurlijk vollen bak lachen voor de Cambodjanen.

Na het etentje zijn we nog even naar de nachtmarkt geweest waar we onze verzameling 'snowglobes' hebben uitgebreid. Het vinden van vingerhoedjes blijkt nog wat lastiger dan gedacht, maar we blijven stug doorzoeken.

Inmiddels is het hier half elf in de avond en ga ik straks lekker naar dromenland. Morgen gaat om 4.30u de wekker omdat we op tijd bij Angkor Wat willen zijn zodat we daar de zonsopgang kunnen zien. Dus ik laat het hier even bij. Morgen gaat Claries vertellen over de schitterende zonsopgang!

• 21 Januari 2014 - 16:48

Renee:

Lieve wilbert en claries!

Wat n verhalen weer allemaal... wel ontzettend fijn dat jullie nu een relatief reisdagje achter de rug hebben... op dat lawaai na natuurlijk!! Ik ben geel benieuwd wat jullie van cambodja en vietnam vinden.... daar heb ik eindelijk echt en beeld bij! En ja, land inopbouw dekt inderdaad mooi de lading haha!!

Heel veel liefs en reisplezier!!

• 21 Januari 2014 - 16:49

Renee:

Lastig..... haha typen op je tel;)))

• 21 Januari 2014 - 16:54

Suus:

Gaaf allemaal weer hoor! Geniet van de zonsopgang morgen (fotooo :)!

Suus

• 21 Januari 2014 - 17:51

Dirk & Seerung:

Hoi Wilbert & Claricia
    Jullie hebben het niet over de weg gehad vanaf de grens naar SR.
    Die zal dus wel helemaal klaar zijn :D
    Moest je nog lopen tussen de grensovergangen?
    Gokken is verboden vandaar dat de casino's tussen de grenzen staan :D
    Hoeveel dagen blijven jullie daar?
    Lekker even Ankor Wat bekijken bij zonsopkomst?
    Dan moet je wel vroeg uit de veren :P
    Wat ik verder leuk vond was Bayon en Ta Prohm (van Tomb Raider).
    Na een paar dagen gaan alle keien op elkaar lijken.
    Mocht je tijd over hebben voor een relax dag, probeer dan naar "Kulen Mountain" te gaan.
    Het is een kilometer of 60 denk, wellicht met z'n 4-en een taxi delen.
    Even bij "the river of the thousand lingas" (een gegraveerde rivierbedding) kijken en daarna lekker met een kokosnoot relaxen bij de waterval.
    Als je kan kiezen tussen de bus of de boot tussen SR en PP, zou ik toch de boot nemen.
    Ondanks je pillen :)
    Kom je langs dorpen op palen en zo.

Veel plezier daar,
    D&S

• 22 Januari 2014 - 12:30

Opa Verheij:

Beste Cambodjanen, Allereerst goedemorgen en we denken wel dat jullie van een prachtige zonsopgang hebben genoten. Moet je in Holland ook eens doen in Juli of zo. Is soms ook erg mooi.
    Hier schijnt momenteel ook de zon en het is nog steeds afwachten of het zal gaan vriezen of dat de temperaturen boven nul blijven. We zitten nog steeds tussen koud en warm in. Ook ik zou voor de boot kiezen, krijg je nooit een lekke band en je raakt ook niet van de weg. Ik moet komen eten roept Oma dus ik ga stoppen. Colinda eet ook gezellig bij ons. Van allemaal hier de groeten en hou je maar taai daar in het verre Oosten.
    Opa Verheij