Wilbert en Claricia aka advanced divers - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu Wilbert en Claricia aka advanced divers - Reisverslag uit Koh Tao, Thailand van Wilbert en Claricia - WaarBenJij.nu

Wilbert en Claricia aka advanced divers

Door: Claricia

Blijf op de hoogte en volg Wilbert en Claricia

18 Januari 2014 | Thailand, Koh Tao

Halloo allemaal,

Ik ben helemaal zennn.. Zojuist een heerlijke massage gehad van een Thai(se), een echte she-male zoals ze dat ook wel noemen hier. Maakt mij allemaal niets uit, ik heb een uur genoten. Toen moest ik toch echt aan de slag om onze avonturen van gisteren op papier te zetten, maar wat is dat ontzettend lastig. Gelukkig hadden we ook een camera, dus is het wat makkelijker om het uit te leggen.

Wilbert vertelde gisteren al welke 'advanced' duiken we gingen maken. Inderdaad allereerst wrak duiken, daarna is het fotografie geworden en de laatste is de nachtduik geweest. In vergelijking met onze eerste Padi is hetgene wat je leert echt weinig; vooraf krijg je een korte briefing en dat is het. Maakt ons allemaal niet uit, wij hebben het wel naar ons zin!

De eerste duik dus weer terug naar het wrak onder begeleiding van Ryan, daar een kwartier gezwommen en foto's gemaakt. Toen moesten we ons toch nog een beetje nuttig maken en naar een andere duikplaats 'navigeren'. We zijn er tijdens deze cursus toch wel achter gekomen dat dat erg belangrijk is, want hoe verder je van de boot boven komt, hoe verder je terug moet zwemmen. En als er geen boot is, maar naar de kust. Dan kan het helemaal een probleem worden!
Dat navigeren ging prima en toen moesten we het samen doen. Dat was wel een beetje gek en onwennig. Wilbert zijn lucht raakt relatief snel op, omdat hij nou eenmaal een groot lichaam heeft. Dus daar waren we wat druk mee. Ook onze decompressiestop ging wat rommelig, want er zwommen mensen onder ons en daardoor gingen we automatisch omhoog ipv dat we netjes 3 minuten wachten.

Toen de tweede duik, dit was op een vrij nieuwe plaats om het eiland genaamd 'junkyard'. Hier hebben ze allerlei spullen bewust gedumpt, om vissen te lokken en waar koraal op kan groeien, echt ontzettend leuk! Wilbert en ik hadden ons goed voorbereid , het zicht was heel goed en de duik was echt genieten! Omdat het zo relaxed was, houd je veel meer lucht over, dus de duik duurde deze keer ook 36 minuten ipv 20. Er was een soort doolhof waar je doorheen kon, er waren fitnessautomaten en gewichten, een oude auto, een wc, een molen etc etc. Ondanks dat het koraal beperkt was, waren er echt al veel vissen. Waaronder een nest met clownsvissen (zwarte Nemo's) en een heeeeleboel andere, maar ik ken al die namen niet helaas (note to self; volgende duik een vis herkenningsles nemen).

Toen weer terug met ons bootje naar de kust om een uur later de nachtduik te doen. Om 6uur gaat de zon hier onder en dan wordt het vrij snel donker. Spullen gepakt en gaan! Deze keer gingen we naar een duikplaats genaamd 'white rock' en ook deze duik was ontzettend gaaf. Hoe anders is het onder water als het helemaal donker is en je alleen iets ziet met je zaklamp. Ryan ging deze keer ook gewoon weer mee en liet ons de mooiste vissen zien, waaronder een pijlstaartrog. Ook moesten we op een gegeven moment onze lampen uit doen en dan heel veel met onze armen bewegen, hierdoor licht de plankton in het water op, ook ontzettend mooi! Van deze duik geen foto's, maar zeker een aanrader! Het zicht was echt heel helder (beter dan de eerste duik), dus dat was ook heel fijn.

Toen snel aankleden een naar de kust, onder applaus van onze mededuikers kwamen we aan bij de duikschool. Een biertje gedaan met onze medecursisten en Ryan en toen was het klaar. Drie duiken, die stomme stomme boot en de zon hadden zijn tol geeist en ik ben lekker naar bed gegaan. Gedroomd over Nemo, over nachtduiken en over alle duiken die we samen nog zullen maken!

Vanochtend moesten we helaas uitchecken, want het resort zat volgeboekt en als je niet gaat duiken, dan moet je gaan. Een nieuw stekkie gezocht, maar overal zat het vol. Nu zitten we ver boven budget in een redelijke kamer, maar het uitzicht is dan wel weer prachtig! Vandaag dus genieten!

Verder wilden we vandaag een scootertje huren (alweer? Ja alweer), maar ook hier wordt dat afgeraden, omdat je voor elk krasje de nieuwprijs moet betalen etc. Ik vind het niet erg, heb me laten masseren en ga zo onder een boom op het strand liggen. Voorbereiden op onze 'Cambodja Vietnam shoestring, want de planning is daar erg strak en helemaal vol. Heb er wel ontzettend zin in, alhoewel het ook raar is om je 'eerste land af te sluiten'.

Lieve mensen ik ga verder met mn watermeloensapje en wat foto's uitzoeken.

Tot schrijvens

• 18 Januari 2014 - 09:12

Claudia:

Wat heerlijk, zo'n 'zen momentje'. Jaloers! En ja, ik was echt hardop aan het lachen toen ik las dat je over Memo hebt gedroomd! Haha. Dan heeft het duiken toch wel veel indruk gemaakt!

Liefs Claudia

• 18 Januari 2014 - 10:52

Oma Verheij:

Gelukkig weer helemaal boven water en je weer voorbereiden op de groepsreis tot 8 februari zag ik,dat zal weer even wennen zijn.Wij genieten ondertussen van de meer dan leuke verhalen die wij van jullie krijgen. dank je wel.geniet ervan en een goed weekend toegewenst van
    Opa en Oma Verheij

• 18 Januari 2014 - 12:47

Piet Dijkgraaf En Nel Graveland:

Leuk al die bekende plaatsen,Veel plezier in Cambodja daar zijn wij ook geweest.

• 18 Januari 2014 - 17:30

Colinda:

SCHADE, mijn eerste berichtje haha.. maar ach ik hoor ook zoveel over de app!
    maar die nachtduik klinkt echt awesome!! maar have fun! en lekker toet toet toet op je gewone scooter!!

Dikke kus van ons

• 21 Januari 2014 - 15:25

Suus:

Klinkt weer heel goed allemaal :) Leuk ook die foto's van het duiken!
    XSuus